Zo'n rally-pack was toch wel heel erg mooi! maar origineel ook erg duur en bijna niet in goede staat te krijgen. Na allerlei plannen voor zelfbouwprojecten uiteindelijk dan toch maar een imitatie van Scott Drake gekocht. Ook niet goedkoop overigens.

 

Daar ligt-ie dan, nieuw uit de doos. Wel even opletten wat je koopt, er zijn nogal wat verschillende: 8-cilinder, 6-cilinder, high-profile voor de 64 1/2, low-profile voor de 66, toerenteller tot 6000 of 8000 toeren.

Kopen is één, monteren is twee! Normaal gesproken kost me dat niet zo heel veel moeite met mijn electrotechnische achtergrond. Electronische toerentellers had ik al vaker aangesloten en een klokje mag helemaal geen problemen opleveren. Alleen zat er een schema bij waarvan ik toch even achter mijn oren moest krabben: zo had ik het nog nooit meegemaakt!

Op Internet aan het zoeken geweest en jawel hoor: het schema leek juist, zo moet je inderdaad een rally-pack aansluiten in een 66 Mustang!

Met de nodige bedenkingen toch maar aangesloten volgens het meegeleverde schema. Het resultaat: de Mustang startte niet meer! Zo dood als een pier! En eigenlijk verbaasde me dat helemaal niet......

Nu had ik nog een nieuwe universele toerenteller op de plank liggen die in eerste instantie bedoeld was voor een doe-het-zelf-rally-pack-project. Daar de gebruiksaanwijzing maar eens uitgehaald en de toerenteller van het rally-pack volgens dat schema aangesloten. Dat werkte prima en de Mustang startte weer!

Wat wel jammer is dat er na verloop van tijd vocht achter de glaasjes is gaan zitten. Vooral de onderste helft van de glaasjes is nogal wazig geworden.

 


In het kort komt het er op neer dat de toerentellers van de originele rallypacks in serie met de +12V van de bobine worden aangesloten, de toerentellers van de imitatie rallypacks parallel op de +12V van de bobine.