Dan heb je de Mustang thuis in de garage staan en dan ga je alles nog eens goed bekijken. De velsranden van de motorkap en de achterklep waren bruin van de roest. Om dat weer een beetje netjes te maken moet je wel alle roest eruit halen en kaal maken tot op het blanke metaal. Gelukkig kon ik dit wel tot de binnenkant beperken waardoor je er aan de buitenkant niets van zag.
Het rubber moest wel van de achterklep om alle roest netjes weg te krijgen.
Alle binnenbekleding heb ik uit de Mustang gehaald. Alle bladeren en vuil uit de binnenkant van de deuren en de achterschermen gehaald, de roest er zo goed mogelijk uitgehaald en alles in de ML gezet. Niet te zuinig met de ML en als alles ingerokken en opgedroogd is de afwateringsgaten controleren en eventueel open maken. Er mag absoluut geen water binnenin blijven staan, dat gaat rotten! Al snel had ik de bijnaam 'Junkie ML'!
De cowlvent zag er ook niet echt mooi meer uit. Hij was niet doorgeroest maar echt mooi was-ie nu ook weer niet. De afwateringsgaten zaten vol met bladeren, dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden! De binnenschermen achter de voorwielen heb ik eruit gehaald en via de afwateringsgaten aan de zijkant en de 'luchtkokers' aan de binnenkant alles zo goed mogelijk schoongemaakt met behulp van een dunnere verloopslang aan de stofzuiger. Daarna alles eerst een paar keer goed ingespoten met ML en daarna met underbodycoating. Dat was allemaal wel een hoop gevogel door de gaten en het rooster aan de bovenkant. Hiervoor heb ik de bij de spuitbusen ML meegeleverde slang-met-sproeikop gebruikt die speciaal bedoeld is voor holle ruimtes.
De binnenschermen achter de voorwielen ook gelijk even helemaal roestvrij gemaakt, gespoten en nieuwe rubbers opgezet. Ze lagen er nu toch uit dus dan gelijk maar even doen!
Met wassen zet ik altijd even de tuinslang op het rooster onder de voorruit. Dan kan het vuil goed wegspoelen. Het ophopen van vuil en het daardoor verstoppen van de afwateringsgaten veroorzaakt het doorroesten dus die troep moet er gewoon uit. Tijdens dit doorspuiten krijg ik geen water binnen in de auto, blijkbaar is de cowlvent dus nog netjes waterdicht.
Er zaten ook wat roestbobbeltjes aan de onderkant van het achterscherm. Bij het loshalen van de binnebekleding werd wel duidelijk hoe dit kwam: De afwateringsgaten van dit deel van de carrosserie zitten niet helemaal op het diepste punt. Om dit probleem 'op te lossen' was (waarschijnlijk in de fabriek) het diepste deel volgesmeerd met een dikke laag kit. De kit was na 40 jaar uitgedroogd, gekrompen en losgekomen van de carrosserie. Is de kier tussen de kit en de carrosserie bleef het vocht lekker staan en dat begon dus aardig te rotten. Alle kit heb ik er uitgehaald, alles schoongemaakt en het metaal onder de afwateringsgaten ingesneden en platgevouwen zodat de afwateringsgaten nu echt op het laagste niveau zitten. Daarna natuurlijk alles weer netjes in de ML gezet. Ook de buitenkant roestvrij gemaakt en weer netjes bijgespoten.
Het zag er zo allemaal best weer netjes uit, maar je blijft wel een beetje rommelen. Steeds komt er wel weer ergens een plekje bij waar je weer mee aan de slag moet. Helemaal overspuiten zou toch de beste optie zijn maar dat zag ik nog niet gelijk zitten. Het was eigenlijk een beetje een twijfelgeval: de Mustang zag er eigenlijk best redelijk uit zo! Niet tip-top maar ook niet echt om te janken. En ik wilde gewoon rijden......