Er valt wel het één en ander te verbeteren aan de electrische installatie van de Mustang. Hieronder een paar stappen die ik gedaan heb.

In de 66 Mustang wordt (op het startrelais na) geen gebruik gemaakt van relais om grotere stromen te schakelen. Dit levert op een aantal punten na verloop van tijd problemen op:

- De verlichting wordt geschakeld door een schakelaar in het dashboard, wisselen tussen groot- en dimlicht gebeurd door middel van een voetschakelaar. Dit gaat allemaal direct en zonder relais, dus totaal ruim 100 Watt.

- De toeters (twee stuks) worden direct geschakeld door een contact in het stuurwiel.

Probleem: de contacten branden in, schakelaars worden warm en bedrading smelt.

 

Om dit probleem op te lossen heb ik drie relais en een kleine zekeringkast achter de accu gemonteerd. Een pluskabel vanaf de accu naar de zekeringkast en van hieruit de relais gevoed. De relais sturen nu groot- en dimlicht en de toeters. Hiervoor heb ik wel in de kabelboom moeten knippen. Technisch gezien is dit helemaal geen probleem, alles netjes gesoldeerd en met krimpkous en kabelschoentjes afgemonteerd. De 'puristen' die alles zo origineel mogelijk willen houden werken anders: zo slopen een H4-lamp en maken daar een kabelboompje aan. Dit kan dan in de stekker geprinkt worden die normaal op de H4 koplamp zit aangesloten en wordt gebruikt voor de aansturing van de relais. Aan de andere kant van de kabelboom worden de relais aangesloten, die dan natuurlijk wel weer netjes worden verstopt achter de koplamp, je mag ze natuurlijk niet zien! Zo hoef je niet in de kabelboom te knippen...

De contacten branden nu niet meer in én de lichtopbrengst is een stuk beter geworden!

 

De nieuwe trend is natuurlijk LED-lampen. Voordeel is dat ze langer meegaan en een lager stroomverbruik hebben. Vooral dat laatste is in een 66 Mustang wel een voordeel: de electrische installatie is wat krap bemeten.

Het nadeel van LED-lampen vind ik voornamelijk de manier waarop ze aan gaan: het licht lijkt dan gewoon wel te 'stuiteren'. Het 'langzaam opgloeien' vind ik toch wel wat beter bij een oldtimer passen... maar ook dit zal wel een gevalletje van wennen zijn.

Als eerste heb ik de stadslampjes in de koplampen vervangen door sterkere LED lampjes, 12V 1,5 Watt.

 

Zo was het lichtbeeld met de gewone gloeilampen, 12 Volt 3 Watt.

 

Zo is het lichtbeeld nu met de LED lampjes.

 

Deze LED-lampjes heb ik gebruikt, passen gewoon in de originele fittingen. 12V 1,5 Watt.

 

Misschien dat ik de achterlampen toch ook nog eens ga vervangen door LED lampen. Dan kies ik wel voor lampen die in de originele fittingen passen. Dan zal ik ook de knipperlicht-relais moeten vervangen omdat deze (oude bimetaal relais) niet meer werken door de geringere stroom die door de LED lampen loopt.

 

 

De accu zit bij een 66 Mustang standaard voorin onder de motorkap. In verband met een betere gewichtsverdeling wordt deze soms bij racewagens achterin geplaatst. Dat vind ik wel een mooie oplossing, ook al omdat ik geen reservewiel meer achterin heb liggen. Hierdoor heb ik al weer minder gewicht op de achterwielen.

Een mooie dikke kabel voor de plus heb ik intussen al: een paar meter dikke koperkabel voor een electrische laskar van een kennis gekregen. Eenmooie kunststof bak om de accu in te zetten heb ik ook al: een mooie van een scootmobiel, compleet met spanbanden om de accu netjes vast te sjorren. Nu nog wat doorvoer-tules en ee groot kabel-oog voor aan de kant van het startrelais. Eerst zorgen da al het materiaal compleet is voordat ik ga bouwen, anders staat de Mustang onnodig lang stil.