Intussen begon ik me verschrikkelijk aan de bekleding van de stoelen te irriteren. Het materiaal was op zich nog wel aardig heel en zonder scheuren maar er zat geen vorm meer in en het zat vol met vouwen en plooien. Onder de bestuurdersstoel lag elke week een hoop verteerde jute wat spontaan naar beneden viel. De hoogste tijd om er iets aan te gaan doen!

 

Bij nader onderzoek bleek dat ze nieuwe hoezen over de oude hadden heengetrokken in plaats van eerst de oude te verwijderen. Dan kun je natuurlijk de binnenranden van de nieuwe hoezen niet meer vastzetten en niet straktrekken. Gevolg: één plat vlak vol met vouwen in plaats van een bucket-seat.

De nieuwe stoelhoezen kun je zo kopen maar ik wilde natuurlijk weer eens iets wat niet te koop was: rode binnenkant en zwarte buitenkant.

En als ik zo hier en daar eens informeerde bij de doe-het-zelvers vertelden ze me allemaal dat het een verschrikkelijke klus was. Bij Movie-Cars kwamen ze met de opbeurende informatie dat er zo af en toe mensen terugkwamen met een kapotgetrokken hoes omdat je toch nog wel wat kracht moet zetten om ze er omheen te trekken. Nu laat ik me niet zo snel afschrikken maar ik begon toch een vermoeden te krijgen dat dit niet echt een klusje was om zelf te doen. Dus: zoek een goede bekleder! Na wat zoeken kwam ik eind 2003 bij Hans Fitters in Nieuw Cuijk terecht. Beetje uit de buurt maar wat je ver haalt… Toen ik redelijk in de buurt was kwam er ineens iemand de weg op lopen. 'Je moet zeker bij Hans Fitters zijn? Even doorrijden en dan rechtsaf.' Enigszins verbaasd het advies opgevolgd en ik kwam goed terecht. Hans is helemaal enthousiast over z'n werk. Hij doet voornamelijk stoffering van luxe motorjachten, maar buiten het seizoen kan hij wel wat extra werk gebruiken. Al snel ontdekte ik de stoelen van een Cobra in z'n werkplaats. 'Die zijn van de buurman, die is aan het restaureren. Kom, gaan we even kijken.' Blijkt er bij de buurman een Cobra tot op het laatste boutje uit elkaar te staan. Zelfs de krukas lag naast het motorblok, alle zuigers netjes op een rijtje. En er stonden dus gewoon nog drie Mustangs binnen. Na de rondleiding was het tijd waarvoor ik gekomen was: de bekleding van de stoelen van m'n Mustang. Na wat overleg werd het zwart met rood leer van eerste kwaliteit (schijnt ook nog verschil tussen te zitten). Zelf zou ik het nieuwe schuimplastic aanleveren. Na anderhalve maand was het dan zover, het was klaar en ik kon het ophalen. Mijn mond viel open van verbazing, echt schitterend werk! En gelijk kreeg ik van Hans weer uitleg over stiknaadjes, vulstukjes, verstevigingsbandjes, malletjes en weet ik wat allemaal niet meer. Het was even wat meer werk hij had verwacht, per stoel was hij zo'n tien uur bezig geweest. Maar het resultaat mag er zeker wezen!

 

Het gaat niet goed: na verloop van tijd is het schuim in de wangen van de zitting van de bestuurdersstoel compleet ingezakt, waarschijnlijk gewoon afgescheurd. Jammer, het bekleden met echt leer had inclusief materiaal toch een kleine  € 2.000,00  gekost en nu zag het er weer niet uit. Blijkbaar is de kwaliteit van het repro-schuim niet echt goed. Het leek me dan ook geen optie om dit op te laten knappen.

Maar hoe kom je aan een betere kwaliteit schuim? Het duurde een tijdje maar toen liep ik tegen een mooie optie aan: een bedrijf wat van het bestaande schuim een 3D scan kan maken en vervolgens een kopie kan freesen uit een betere kwaliteit schuim door een robot: DFMT. Moest ik natuurlijk nog wel een zitting-schuim regelen die nog netjes heel was. Toevallig was een maatje van me zijn 64 Mustang aan het opbouwen en hij had nog een splinternieuwe set repro-schuim in de doos zitten. Dezelfde beroerde kwaliteit als ik had maar nog wel helemaal heel en daar ging het om! Met dat schuim zijn we begin 2013 naar het bedrijf gegaan en hebben de zitting en de rugleuning in laten scannen. Bij het bedrijf werken ook een paar orthopeten en die hadden gelijk wel wat adviezen om de zit een stuk beter/confortabeler te maken. Onder de zitting moet een plaat ABS komen om de slappe veren van het frame te ondersteunen en doorzakken te voorkomen. Het model van het schuim voor de rugleuning moet iets aangepast worden zodat er meer steun in de onderrug komt. Dit kan volgens die mannen prima in de marges/ruimte van de bestaande bekleding. 

In juni 2013 was het dan zover, het schuimpje voor de zitting was klaar. Als eerste de stoel uit de auto gehaald.

Zo kwam het immitatieschuim onder de bekleding vandaan.

De andere kant was niets beter.

 

Een kleine verrassing: zo'n draadje aan deze kant had ik nog niet eerder gezien bij een Mustang. Waarschijnlijk bedacht door de bekleder die de lederen bekleding heeft gedaan. Het werkt wel erg handig heb ik ontdekt: je kunt het middenstuk netjes op zijn plek trekken voordat je het stoelframe er aan vast zet!

 

Het nieuwe schuimpje, bekleding nu vastgezet met tywraps i.p.v. hogrings. Het 'extra' metaaldraadje weer gebruikt.

 

Een op maat gemaakte ABS plaat er onder van 6mm dik tegen het doorzakken van de oude veren in de zitting. Leek me een goed idee, moet nog testen of het werkt.

 

De bekleding weer om het stoelframe getrokken en vastgezet met tywraps. Eerst de tywraps lekker ruim, daarna stukje bij beetje aantrekken werkt het beste. Soms werkt het ook stukken makkelijker als je twee tywraps door één sleufgat trekt: het trekt veel makkelijker aan en je kunt de krachten verdelen over twee tywraps i.p.v. één. Aan de kant van de bekleding doe ik ze dan zo'n twee centimeter uit elkaar.

 

En het resultaat. Als je er nu op zit voelt het een stuk steviger aan. Je merkt wel dat je bekken niet meer zo sterk gaat draaien. Ik verwacht dan ook minder last van mij rug te krijgen of een tintelend been zoals eerst. Aan de rugleuning heb ik nog niets gedaan, misschien moet ik daar ook nog eens wat vullen. Voorlopig eerst maar eens testen.

Je ziet dat het leer van de zitting wat opgerekt is. Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat de oude veren zo doorzakten. Ik heb het zo strak mogelijk getrokken, helemaal glad krijg ik het niet meer. Dit was overigens ook al zo voordat ik begon met het oude schuimpie er nog in. Misschien dat het allemaal nog een beetje moet 'zetten' en het nog een beetje straktrekt.

Het was ongeveer 4 uur werk inclusief uit- en inbouwen van de stoel. De bekleding had er natuurlijk al omheen gezeten en was dus al 'gezet' wat het werk waarschijnlijk wel wat makkelijker maakte. Het ABS-plaatje had ik al eerder op maat gemaakt en de hoeken afgerond, ik heb er alleen wat gaten in geboord om het te kunnen bevestigen.

Het rotste werk vond ik overigens het loshalen van de leuning van de zitting, dat was echt tobben en oppassen om het leer niet te beschadigen. Is daar misschien een truck voor die ik niet ken? De onderranden van de scharnieren heb ik even bijgewerkt met een zoetvijl: ze waren vrij scherp en schuren langs het leer als je de leuning beweegt.

 

Zo ziet het er dan in de Mustang uit...